Kolín 2.
V
první části jste se dozvěděli, že město vzniklo kolem roku 1257 díky podpoře Přemysla Otakara II. Vzniklo na bažinatém terénu, takže byla stavba města o to složitější. Četných privilegií se městu dostalo i od Karla IV. a Václava IV.
Škoda, že se nezachovalo opevnění, alespoň v částečně půvobním stavu. To v Kolíně mělo 12 válcových bašt a 4 brány. Už jen představa, jak to muselo v celkovém efektu vypadat - je velmi lákavá. Co se ale zachovalo, je větší množství historických domů.
Největší a nejvyšší dominantou města a jeho pýchou je kostel sv. Bartoloměje. Ten se stavěl více jak jedno století - a mezitím
navíc i vyhořel. Největší podíl na jeho dostavbě měl Petr Parléř. Po dalším požáru, který vznikl v roce 1796 byl pak kostel restaurován dvakrát a to podle návrhu J. Mockera.
Když už jsem se znínil o požárech, musím napsat ještě zajímavost a to tu, že město postihl nejen mor, třicetiletá válka, ale dokonce jej poničilo i zemětřesení. I husité se tu "podepsali", například tím, že v roce 1421 zničili dominikánský klášter. Na jeho místě pak vznikl hrad, z který byl pak přestavěn a upraven na renesanční zámek. Ten byl pak upraven
barokně...ale postupem času tu vznikl pivovar, který se pak rozšířil i na zbytek zámku. Nakonec k zániku zámku "pomohla" i železnice, která ale dala městu další impuls k rozvoji.
Dnes je Kolín především důležitým železničním uzlem. V Kolíně bývalo židovské gheto, z kterého se dochovalo nejen několik objektů, ale především bývalá raně barokní synagoga (můžete ji ve vyhrazený čas navstívit, stejně jako židovský hřbitov). Informace vám postytnou v Informačním středisku, které najdete právě v budově, která stojí před synagogou.
Město Kolín stojí a jeho okolí stojí určitě za to navštívit. A pokud si myslíte, že je Kolín město, stojící v rovině - budete navíc překvapeni. Zajímavý je také údaj, že byl Kolín prvním elektrifikovaným městěm v naší republice, o což se zasloužil pan Křižík.